Bedrijfskosten waar je op kunt besparen: verrassende tips

Als ondernemer kost alles geld. En vaak is het nog duurder ook dan de dingen die je privé ongeveer hetzelfde aanschaft. Het meeste heb je simpelweg nodig en zul je aanschaffen of betalen zonder er al te veel bij na te denken. Terwijl het loont om eens goed te kijken naar je bedrijfskosten, er zijn namelijk best wat zaken waar je op zou kunnen besparen!

Alleen of samen?

Ben je ZZP’er en huur je een bedrijfsruimte? Dan is de kans aanwezig dat de ruimte eigenlijk te groot is voor jou alleen, of dat de ruimte delen van de tijd leeg staat. De kosten voor de huur hakken er dan behoorlijk in, maar er is een leuke oplossing: ga je ruimte delen. Zoek iemand die de ruimte kan gebruiken als jij er niet bent (bijvoorbeeld in de avonduren of het weekend) of zoek een leuke medehuurder. Naast het delen van de huurlasten kun je dan nog veel meer samen delen, ook in kosten. Denk aan inrichting, koffie-automaat en andere zaken. Makkelijk, goedkoper en het kan ook nog eens gezellig zijn!

Plannen

Als je op het laatste moment dingen nodig hebt voor je bedrijf, is de kans groot dat je de hoofdprijs betaalt. Dan heb je vaak geen tijd om prijzen te vergelijken en al helemaal niet om te wachten tot het geleverd wordt, je hebt het tenslotte nú nodig. Dat kun je voorkomen als je een goede planning maakt. Organiseer je een event, maak dan naast een gastenlijst en draaiboek ook meteen een boodschappenlijst. Denk aan kladblokken, eventueel met logo, pennen en naambadges. Als je die van tevoren bestelt kun je die echt voordelig aanschaffen, plus het is nog duurzaam ook omdat ze herbruikbaar zijn! Dat scheelt de volgende keer ook meteen weer in de kosten!

Vaste lasten

Privé zijn veel mensen vaak oververzekerd, oftewel ze hebben teveel verzekeringen waardoor er overlap ontstaat, maar ook zakelijk kun je hier wel eens slachtoffer van zijn. Of misschien heb jij wel een energiecontract dat al járen loopt. Neem dit soort dingen eens onder de loep, je zult zien dat je misschien wel 50% kunt besparen door contracten op te zeggen of om te zetten.

Hetzelfde geldt voor je licenties. Privé kun je misschien met een eenvoudige gratis virusscanner af, zakelijk moet je toch eens verder kijken, maar laten we ons ook wel eens wat te veel aansmeren. Er zijn tegenwoordig veel diensten in een bundel verkrijgbaar, dit is goedkoper dan alle diensten los af te nemen. Maar daardoor ontstaat wel het risico dat je dingen dubbel afneemt en betaalt. Zo zit er bij Office365 van Microsoft een OneDrive en soms SharePoint voor opslag en delen van bestanden, maar je hebt misschien ook nog een Dropbox abonnement lopen. En betaal je dik voor telefonie terwijl je ook Skype kunt gebruiken. Ook je e-mail kan via Office365 lopen zodat je daar ook op kunt besparen. Bovendien is het installeren en bijhouden verrassend makkelijk, dat kan ook nog eens kosten besparen!

Dit is misschien niet de spannendste of verrassendste tip, maar wel één die je honderden euro’s per jaar kan besparen, of zelfs meer.

Bonustip: tot slot nog een extra tip. Heb je een schoonmaker of schoonmaakster voor je kantoor en laat je die in de avond komen? Dat is vaak duurder dan overdag. Kijk of je dit niet kunt verplaatsen, als dat je geld scheelt!